Så mange måltider skal du spise om dagen ...

Det kan godt være lidt forvirrende at finde ud af, hvor mange måltider vi skal spise dagligt, hvis vi gerne vil spise "sundt" og gå ned i vægt ...

Skal vi spise 3 store måltider om dagen... skal vi spise 6 små ... eller skal vi nøjes med at spise når vi er sultne ... Der er mange ideer og holdninger til hvad der er det RIGTIGE at gøre, og vi vil så gerne have det RIGTIGE facit, så vi kan følge netop det - men er der overhovedet en enkelt ting som er den rigtige for alle?

- - - - -

For lidt over en måned siden, startede jeg på min Instagram @Sandras_lykke en udfordring op kaldet #madpakkechallenge .. Den havde til formål at skabe et fælles fokus på at vi skal huske madpakken ... (og i øvrigt i høj grad, at jeg selv skulle huske madpakken!)

Jeg var nemlig over en længere periode endt i nogle dårlige vaner med ikke at spise "rigtig mad" på arbejdet, men istedet holde min krop kørende på een eller flere energidrikke og proteindrikke fra centerets køleskabe - for jeg følte faktisk ikke sult ..... noget jeg i øvrigt ofte hører hos klienter også ...

I størstedelen af den her periode, døjede jeg utrolig meget med on/off små-sygdom som forkølelse, ondt i maven og hovedpine, derudover kæmpede jeg med træthed og uoplagthed så snart jeg kom hjem fra arbejde og der kom ro på ...

Jeg tænkte som sådan ikke over, at min uoplagthed kunne hænge sammen med mine spisevaner - der er jo mange der har været syge, så jeg kunne jo heller ikke undgå at blive smittet ... Men hmm ... Sikke dog en undskyldning ... Tænker jeg nu ... når jeg ser tilbage på, hvor LIDT jeg har forkælet mit immunforsvar, som ikke har haft noget at stille op mod de ting der har været i luften ... For selvom der er mange der har været syge henover den "lange vinter", så er der jo også mange der ikke har .... Og jeg plejer ALDRIG at være syg!

Det der skulle få mig til at stoppe op og gøre noget ved mine spisevaner (eller mangel på samme), var imidlertid også noget helt andet - nemlig en kropsanalyse, som jeg har foretaget på min arbejdsplads med 1,5 månedes mellemrum det sidste halve års tid.... Den viste at jeg havde tabt 1,4 kg muskelmasse og taget 800 g fedt på, selvom jeg havde forsøgt at passe mine sædvanlige træningsrutiner, som frem til denne måling havde medført muskelvækst ......... Jeg havde da også godt bemærket at jeg ikke havde den samme styrke og energi til træningen - men jeg var jo også forkølet ........ hmm.... yeah right.... :-o


Den sidste måned, hvor #madpakkechallenge har kørt mere eller mindre derudaf, har jeg fået mellem 4 og 5 måltider dagligt - 2-3 af dem ude på arbejdet! Det har gjort en kæmpe forskel for mig på mange punkter - faktisk er jeg lidt chokeret, hvilket jeg vist også har fået skrevet en del gange på min instagram-profil :-p .......

For selvom det kun har stået på i 1 måned, har jeg pludselig fået vækket min sult - Nu kræver kroppen pludselig mad jævnt fordelt fra morgen til aften, hvor den før kunne gå en halv dag uden! Derudover kan det tælles på 1 hånd, hvor mange gange jeg har lidt af hovedpine på arbejdet, som jeg ellers ofte døjede med - og de få dage hvor hovedpinen er kommet snigende hen af eftermiddagen, falder sjovt nok sammen med de dage, hvor det ikke er lykkedes mig at få bikset en madpakke sammen! Min træning er i øvrigt også langt mere effektiv - og mit humør - ja, det er altså også bare noget helt andet......... #overskud


Så jeg har virkelig mærket på egen krop, at min krop har brug for mad! og ikke kun aftensmad!

- - - - -

Men hvor mange måltider skal du så spise??? ...

På skolebænken blev jeg oplært med anbefalingerne om at man bør spise 5-6 måltider dagligt - herunder 3 store måltider og 2-3 små, som skulle sikre at blodsukkeret blev holdt stabilt henover dagen ... men .... der er lavet voldsomt mange studier, der prøver at besvare spørgsmålet om hvor mange måltider man med fordel kan spise, for at gå ned i vægt og holde kroppen sund - og det lader altså til at de fleste peger i forskellige retninger, og at der ikke kan findes et entydigt svar!

Det er super frustrerende, at man ikke kan få et konkret svar, når man søger efter "den optimale løsning" ..... men samtidig er det også super fantastisk

... For det betyder jo faktisk, at man kan få lov til at finde ud af, lige præcis hvad det er der, der virker for en selv! :-)

- - -

Det jeg oplever, der gennem de seneste år har virket RIGTIG godt for mig er soleklart, og det er at få mellem 4 og 5 velovervejede måltider dagligt, alt efter hvor tidligt dagen starter ;-) ... Det er som jeg nævnte ovenfor, også de rutiner jeg har genfundet efter at jeg er startet på #madpakkechallenge - som har været en stor succes for mit velvære...!

Mine 5 måltider består af: Morgenmad, mellemmåltid, frokost, mellemmåltid, aftensmad
Hvor frokost og aftensmad følger T-modellen med 50% grøntsager på tallerkenen.

Før i tiden var det også en god ide for mig at have "planlagt" et 6. mellemmåltid - altså et sundt måltid til sofahyggen - for ellers sad jeg ofte og fik bygget nogle vilde slik-cravings op, og hvis der ikke var planlagt lidt sundt aftenhygge - ja, så røg der altså bare noget ned, der ikke var særlig sundt ... Ups - kender du det? ... :-) Det sidste lange stykke tid, har jeg dog mere eller mindre fået skiftet aftensnacken ud med en kop the eller ingenting i hverdagene - ikke fordi jeg tror en sund aftensnack er dårligt at få - men fordi jeg pludselig ikke har behovet længere, og så ser jeg ingen grund til at spise det! :-)

Faktisk er det præcis det her, med at være på forkant, og undgå en pludselig trang til søde sager (the struggle is real) som mellemmåltider gør for mig! Det sikrer mig at jeg har nogle velovervejede snacks med på arbejdet, så jeg ikke ender med at vandre skrupsulten rundt - for så ender jeg som regel med at hoppe på hovedet i Nutellabøtten når jeg kommer hjem, eller at blive fristet i Bilkas snackafdeling på vej hjem fra arbejde. Og det er ikke meget jeg behøver for at undgå at det sker! Der er tale om fx et stykke frugt, et hjemmelavet knækbrød med hytteost, en grovbolle med ost, en drikkeyoghurt - bare lige en lille "appetit-tilfredsstiller" :-) Og hvis det ikke lige passer ind med et mellemmåltid - hvis jeg for eksempel har travlt på arbejdet - jamen så spiser jeg mit planlagte mellemmåltid som lidt ekstra til frokost :-)

- - -

... Men når jeg nu har nævnt alt det her der virker for mig, så er det jo ikke ensbetydende med, at det er det rigtige at gøre for dig! :-) For som jeg skrev ovenfor, så lader der ikke til at være et entydigt svar på, om en speciel fordeling af måltiderne ud på dagen er bedre end en anden.

Så hvis du gerne vil gå ned i vægt, eller vedligeholde den vægt du har, så lader det altså ikke til at være så vigtig hvor ofte du spiser, og du bør istedet koncentrere dig om, hvad og hvor meget du spiser!


... Så! Hvis du er typen der ikke spiser mellemmåltider, så sørg for at få nogle gode store næringsrige hovedmåltider! Hvis du vil tabe dig, kan du med fordel følge T-modellen, hvor 50% af tallerkenen består af grønt! :-) Det sikrer at det samlede antal kalorier på tallerkenen holdes forholdsvist lavt og at du får en masse gode vitaminer! :-)

Er du typen der spiser mellemmåltider - det gælder både de sunde planlagte eller de knap så sunde spontane mellemmåltider - så husk at dine hovedmåltider med fordel kan være lidt mindre, fordi du fordeler dine kalorier ud over flere måltider ... På den måde sikrer du at dit samlede kalorieindtag ikke bliver for højt :-)

Er du typen der ikke er sulten før du kommer hjem fra arbejde, men så til gengæld overfalder køkkenskuffen når du kommer hjem, så kan det være at du ligesom jeg gjorde, skal prøve at tilføje nogle flere måltider, så du ikke overspiser når du kommer hjem :-)

- - - - -

Jeg håber at mine synspunkter, har gjort det lidt lettere at finde rundt i sundhedsjunglen! Og at min lille beretning om, hvad ændrede spisevaner har haft af betydning for min hverdag, kan give dig et skub i retning af at lave om på dine, hvis du heller ikke er på toppen! :-)

Mit vigtigste budskab må være - slap af!
Der findes ikke noget FACIT indenfor sundhed - find det der passer til dig, og hvis det du gør ikke virker - så prøv noget nyt! :-)

- - -

Giver det ikke mening, er du uenig, har du uddybende spørgsmål, eller er du i tvivl om hvor meget du med fordel kan spise, så bare skriv - så er jeg altid klar på en snak :-D 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing