Mexi-lasagne med kylling og grønt

... Den her opskrift er i rigtig glade for på min instagram (@Sandras_Lykke), så den skal naturligvis også deles her på bloggen, så forhåbentlig endnu flere kan få glæde af den :-D

Da jeg var yngre, og boede hjemme hos mine forældre, havde jeg min egen mad-dag. (Noget mine børn i øvrigt helt sikkert også skal have, når de bliver lidt større :-D).

Jeg kan huske at jeg en dag lavede en mexi-lasagne til familien, med tortillasplader og kødsovs, og forleden fik jeg pludselig lyst til at prøve at lave sådan en igen - men i min egen mere næringsrige udgave. 

Denne opskrift er derfor, som revet ud af mine barndomsminder, men tilsat en masse lækre grøntsager, og oksekødet er skiftet ud med hakket kylling - vi prøver nemlig, ligesom sundhedsstyrelsen anbefaler, at minimere kød fra firbenede dyr, til 2-3 gange ugentligt eller hvad der svarer til ca. 500g pr. uge :-) 




Lasagnen er ikke stærk og meget børnevenlig :-) 
Det er både egen erfaring og tilbagemelding fra skønne instagrammere, som allerede har forsøgt sig med lasagnen :-D 


Hvis du vil prøve kommer opskriften her: 


MEXI-LASAGNE MED KYLLING OG GRØNT
6-8 personer
_______________________

Det skal du bruge:
5 mellemstore tortillas pandekager
400g hakket kylling
2 løg (grofthakket)
2 fed hvidløg (grofthakket)
2 store peberfrugter (strimler)
½ bakke champignon (kvarte)
1 dåse kidneybønner (skylles i vand)
1 dåse majs
1 dåse flåede tomater
2 glas salsa sauce (medium styrke)
3 håndfulde rød cheddar (revet)
Salt
Peber
Evt. basilikumsblade



Sådan gør du:
Svits løg og hvidløg i olie.
Tilsæt hakket kylling og brun det sammen med salt og peber.
Tilsæt champignon og lad dem svinde ind.
Hæld flåede tomater, kidneybønner, majs og 1 dåse salsa ved,
og lad det boble ved mellem varme.

Tænd ovnen på 175’ varmluft,
og forbered en salat mens retten simrer
(I vores salat brugte jeg: napolitana salatmix, tomat, avocado, agurk og rød cheddar skåret i tern – det passede rigtig godt til)

Når salaten er færdig,
Tilsæt peberfrugt til kødsovsen og lad den simre et par minutter

Nu er lasagnen klar til at blive samlet.
Lasagnen samles i denne rækkefølge; kødsovs, tortillas-pandekager, salsa, revet cheddar. Alt sammen i tynde lag.
Slut af med et tyndt lag kødsovs og top med ost.

Bag retten i ca. 20 minutter
Og så er der serveret!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing