Pizza med et twist af rødbede

Ja, jeg er jo lidt bagud med at opdatere opskrifterne her på bloggen, ifht hvad der foregår på min instagram; Sandras_lykke

... Men jeg prøver så småt at indhente det :-) Og sad så og tænkte "hvilken opskrift skal jeg starte med?" ... Der var ingen tvivl, for den her opskrift på lækker pizzadej med rødbede, den skal ( ! ) i altså prøve :-D



Jeg har lavet den 3 gange, siden jeg prøvede den første gang i starten af året. Og næste gang den skal på menuen, tænker jeg at det skal være i anledning af noget tøse-hygge, for den smager altså bare af tøse-hygge, og så får den simpelthen den mest lækre tøsede farve :-)

Det skal du bruge:
Ca 3 store rødbeder (omtrent 3-4 dl pure)
25 g gær
1½ dl lunkent vand
2 tsk honning
5 dl mel
½ spsk knust chili
1-2 tsk groft salt
1-2 tsk friskkværnet peber

Sådan gør du:
Hak rødbederne i små stykker, og bag dem i ovnen til de er møre - desto mindre stykker, desto mindre tid skal de have i ovnen. Når de er nogenlune møre blendes de i en mini-hakker til en rødbedepure.

Bland vand og gær sammen og tilsæt salt, peber, honning og rødbedepure. Tilsæt melet lidt efter lidt, til dejen er tyk og ensformig. Den må stadig gerne være lidt klæg :-) Stil nu dejen til hævning i 1 times tid.

Imens kan du lave en lækker hjemmelavet pizzasauce og forberede pizzatopping :-)


Når dejen er hævet til næsten dobbelt størrelse, mases den ud på en bageplade med bagepapir, ved hjælp af en ske eller dejskraber, som jævnligt dyppes i vand eller olie :-) Dejen skal ikke være mere end ½-1 cm høj, så skal den nok blive dejlig sprød.

Nu er dejen klar! Og din lækre rødbedepizza venter nu kun på lækker topping :-D


Til topping har jeg brugt:
Hjemmelavet pizzasauce, stegt kylling, store friske mozzarella-skiver og halve cherrytomater
Hjemmelavet pizzasauce, parmaskine, rød peber og cherrytomater
Hjemmelavet pizzasauce, chorizopølse, revet mozzarella, rød peber og cherrytomater

Efter den har været en tur i ovnen, har jeg så toppet med:
Napolitana salatblanding, friske cherrytomater, gulerodsstrimler og parmesanost.
Rucola, friske cherrytomater og parmesanost
Napolitana salatblanding, friske cherrytomater i forskellige farver/sorter, rød peber, gulerodsstrimler og parmesanost

Men... Jeg tænker at det kun er fantasien der sætter grænser!
Jeg forslår dog, at du finder topping i så mange forskellige farver som mulig, for så er det altså både en fryd for ganen og for øjet :-D


Mange gange velbekomme!
Vh Sandra 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing