Det handler om prioritering

Julesteg, juleand, julehygge, familie-kom-sammen, julefrokost, slik, chips, juleshopping, juleferie...

Og Juletræning??

Ja, hvor kommer den lige ind i programmet? Et sted mellem juleand og slik? 

Jeg tror at i en tid som denne, hvor den ene dag bare lynhurtigt tager den anden og pludselig er det januar, så er det vigtigt at få styr på sine prioriteter!

Hvad er vigtigt? Og hvordan får man det ud af det som er den reelle hensigt? 

F.eks. 
Er familie vigtigt for mig. Den reelle hensigt er at være sammen og hygge med familien, og det får jeg ved at spørge ind og snakke med dem. Meeen... 
Der sker ofte det, at hygge bliver noget man propper i munden, og selvom det ikke er hensigten, så er der pludselig kværnet 1,5 poser haribo og 2 skåle ris a la mande. Og hvis jeg tænker over det, så er det jo ikke fordi at det bidrager til den egentlige hensigt! Derudover er der andet "problem" nemlig at æde-hygge er i strid med en anden ting der er vigtig for mig, nemlig at være "fit"... :-)

Ofte er handlinger meget betonede af hvad man har lyst til lige i øjeblikket. Men hvad med det vi ønsker på lang sigt?

Det er nedslidende og deprimerende at erkende at man bevæger sig væk fra sit langsigtede mål, og modstridende mål og handlinger giver anledning til hvad jeg forestiller mig er en typisk december-tanke (i hvert fald blandt mange jeg har talt med) "jeg æder bare hvad jeg vil, og jeg dropper forresten også min træning, for når jeg æder så meget som jeg gør, kan det jo alligevel være ligemeget... jeg starter med at ta mig sammen fra januar"-mentaliteten

Og fair nok at have den mentalitet! :-) Jeg giver da også selv lidt mere los med slikket her i julen - og det synes jeg da også at der skal være plads til. Men jeg synes så samtidig også at det er vigtigt at man kan se sig selv i øjnene bagefter! For ja, slik har da en dejlig smag på tungen i ca. 30 sek, men når man så står nytårsaften og kjolen sidder dårligt, eller man når til januar og har 5 ekstra kilo på kroppen, så er jeg næsten 100% sikker på at alle fortryder at de ikke bare holdte liiiiiidt igen med slikket og julemaden. 
 
For mig har det været en stor hjælp at lave en såkaldt "missionserklæring" hvor jeg har nedskrevet mine langsigtede ønsker. Det jeg får ud af det er, at det bringer mine langsigtede mål og ønsker et skridt op i bevidsthedsniveauet, og på den måde har jeg lettere ved at få mine handlinger til at stemme overens med mine værdier!
Hvis jeg har et klar defineret mål med min træning, så er det lettere at sige nej til de ting som jeg ved vil være en forhindring i forhold til at nå dette.

Så derfor synes jeg, at det er en god ide at få styr på sine prioriteter, det gælder sig både familie, venner, kæreste, kost, træning, arbejde og meget mere. 

Hvad er vigtigt? Og hvordan får man det ud af det, som er den reelle hensigt? 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing