Nytårsforsæt?

Jeg ved ikke om du har et - men jeg har! ... Et par stykker... :-)

Jeg elsker årsskifte! Det er den perfekte lejlighed til lige at stoppe op og tænke på sig selv som man er før, nu og efter.

I år har jeg sat mig ned med et papir og en kuglepen i hånden, og så har jeg spurgt mig selv: "hvis jeg nu kigger tilbage på 2013, hvad var så godt og hvad var skidt?"
Der blev lynhurtigt fyldt store begivenheder på, derefter nogle nylige hændelser, som stadig var i bevidstheden, og til sidst måtte jeg lige sidde og tænke godt efter før jeg var tilfreds med omfanget af min liste.

Efter at have skrevet de fysiske ting på, spurgte jeg så mig selv hvilke følelser der havde været knyttet til den specifikke oplevelse, altså hvilken sindsstemning jeg var i under selve oplevelsen, efter oplevelsen og før oplevelsen. Det tog sin tid at få knyttet følelserne på, for jeg prøvede ligesom at gennemleve oplevelsen en gang til, for at sidde med en lignende følelse i kroppen.
 

... Ja, så sad jeg så med en lang liste på to sider med oplevelser og dertil knyttede smileys og følelser på skrift, og hvad skulle jeg så bruge det til?

Udover at det var et rigtig godt værktøj til lige at stoppe op og mærke mig selv, og give mig selv tid til og mulighed for at se hvor meget jeg egentlig har oplevet og udviklet mig, så viste det sig også at være et helt kanon værktøj til at sætte mål for det nye år. Med mit papir i hånden, og følelserne pludselig meget tæt på kroppen, så var nu det ret tydeligt hvilke ting der gjorde mig glad, og hvilke ting der gjorde mig ked af det.


F.eks. er en af de ting der har betydet rigtig meget for mig i 2013, at jeg er begyndt at bruge mere tid med min familie.
Derfor vil jeg inddrage "tid med familien" i min (for at referere til mit sidste indlæg) imissionserklæring for det nye år.

En ting der har påvirket mig i den modsatte retning i 2013 er at jeg er alt for dårlig til at sige nej, og derfor tager for mange opgave på mine skuldre.
Derfor vil jeg inddrage "det handler om prioritering" i min missionserklæring for det nye år.


Jeg har ofte oplevet at man sætter et mål, som egentlig ikke er overvejet og vigtigt for en, i hvert fald ikke så vigtigt at man får engageret sig 100%, og det er ærgerligt! Ikke at man ikke engagerer sig 100% - for selvfølgelig gør man ikke det, hvis målet ikke er vigtigt! - Nej, det der er ærgerligt er, at man ikke tager sig tid til at finde ud af hvad der er vigtigt for en, og hvorfor det er vigtigt!

Hvis du ikke har kigget tilbage på året der er gået, men ligesom 99% af resten af befolkning har et nytårsforsæt der hedder at tabe 4 kg, så synes jeg du skal give dig tid til at tænke efter hvad du virkelig godt kunne tænke dig skulle ske i det nye år! :-)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing