Hvorfor dine mål skal være "SMARTE"

"Jeg vil gerne tabe mig", "jeg vil gerne løbe hurtigere", "jeg vil gerne have en flottere figur" , "jeg vil gerne være tilfreds med mit eget spejlbillede", "jeg vil gerne være stærkere"...

... Alt sammen nogle dejlige mål, som da helt klart ville være værd at prøve at forfølge - men fælles for dem alle er også at de er meget svævende, og vel egentlig også en smule uforpligtende! ... Og derudover så kan de enten være super lette at opfylde eller utroligt svære, alt efter øjnene der ser.

For at optimere mulighederne for motivation og succes, kan man inddrage principperne for SMARTE mål, som jeg vil uddybe herunder punkt for punkt.


- - - - - - - - - - - - - - -


S-M-A-R-T-E mål
At et mål er SMARTE betyder at det er:
Specifikt, målbart, attraktivt, realistisk, tidsbestemt og at man føler ejerskab over det.



S - Specifikt!

Med udgangspunkt i ovenstående eksempler "jeg vil godt tabe mig" og "jeg vil gerne løbe hurtigere", opstår der konkrete problemer i henhold til eksempelvis hvornår målet er opnået! Man kan jo sige: Man har allerede tabt sig hvis man taber sig 100g ... Man er allerede blevet hurtigere hvis man forbedrer sin tid med 1millisek ... Og omvendt kan man (indenfor rimelighedernes grænser) sige: Man kan altid tabe sig mere ... Man kan altid blive hurtigere..

Med et specifikt mål er man ikke i tvivl om hvornår målet er opnået! Og når man har et specifikt mål, bliver målet ligeledes mere håndgribeligt, og det bliver dermed også lettere at foretage nogle valg, der stemmer overens med målet.

Et specifikt mål kan f.eks. være "Jeg vil løbe 5 km på 20 min" eller "Jeg vil veje 70 kg"



M - Målbart!

Selvom "jeg vil godt tabe mig" er uspecifikt, kan man godt sige at det er målbart, da du jo blot kan stille dig på en vægt og konstatere at vægten er faldet. "Jeg vil godt tabe mig" er altså et målbart mål (om end stadig uspecifikt og derfor ikke optimalt)

"Jeg vil gerne have en flottere figur" er derimod meget svær at gøre målbar. Ordet flottere er jo i høj grad subjektivt, og selvom man da måske godt, på et tidspunkt, kan nå et punkt hvor man tænker nu er min figur flot, så er det altså svært at vurdere på.

For at gøre "jeg vil have en flottere figur" mere målbart, kan man evt. måle sig selv med målebånd, og have et ønske om at målet omkring taljen bliver mindre - men hey, så opstår der jo et nyt mål "jeg vil have et mindre talje mål".

Dette nye mål stemmer stadig overens med det oprindelige mål, så hvis du har et mål der ikke er målbart, så find nogle målbare faktorer og skab nogle nye mål som erstatning. Og for at toppe motivations og succes-stigen, så kan du jo krydre "jeg vil have et mindre taljemål" med en slat specifik, og få et nyt og forbedret mål der hedder: "jeg vil tabe 4 cm om taljen". Dermed har du et mål der både er målbart og specifikt!

Målene i ovennævnte eksempel "jeg vil løbe 5 km på 20 min" og "jeg vil veje 70 kg" er også begge to eksempler på både specifikke og målbare mål.



A - Attraktivt!

For at vi gider at bruge energi på at stræbe efter noget, er det også nødt til at være noget vi gider at bruge energi på at stræbe efter! ... Logisk sætning ... :)

Altså! Sikr dig at dit mål, er et du brænder for, inden du går i gang!
Hvis dit mål kræver at du bryder en vane, er det svært at foretage de nødvendige foranstaltninger for at nå målet, hvis lysten til det vante er større end lysten til målet. Lysten til det vante er selvfølgelig altid stor, men lov mig at du ikke lader dig holde tilbage for mageligheds skyld - vælg i stedet et mål der betyder noget for dig, og bliv en bedre udgave af dig selv!


Et skema jeg har anvendt med nogle af mine kunder, kan være med til at billedliggøre ens personlige grunde til at man ønsker at foretage en ændring.

Fordele ved forandring
Fordele ved stilstand
 
 
 
 
 
Ulemper ved forandring
 
 
 
 
Ulemper ved stilstand
 
 
 
 
 

Et skema som dette kan du desuden altid hive frem hvis du er i tvivl om hvorfor du nu var gået i gang med en forandringsproces, og så skulle der gerne være en masse punkter som mindede dig om det :)



R - Realistisk!

Ja, det er selvfølgelig ærgerligt at forfølge en drøm som ikke er realistisk, det kan være sig økonomisk, fysisk eller andet. Her er det dog væsentligt at huske på at ens største kritiker ofte er en selv, og at det ofte er muligt at gennemføre meget mere end man forventer - især når det kommer til det fysiske.

Mange tror det er umuligt at nå sin idealvægt, især hvis man har været overvægtig længe. Men med den rette kost, søvn og træning, er næsten alt muligt! Så lad være med at begræns dig selv!




T - Tidsbestemt!

For at bidrage til fastholdelse af motivation og øge målrettetheden, er det en god ide at have en deadline. Derved lader man sig bl.a. ikke i lige så høj grad friste til at sige "jeg gør det i morgen".
Det kan desuden være svært at fastholde motivationen til en ændring gennem et helt liv, og det er da også derfor at ugebladene smider 3-ugers kure og lign. "lappeløsninger" (som jeg tillader mig at kalde det) i hovedet på os her i januar måned. Det er altid rart at have et bestemt tidspunkt at forholde sig til!
I forlængelse af dette kan det ofte være en fordel at have både langsigtede og kortsigtede mål, især hvis det er en længerevarende forandringsproces du skal i gang med.

Et tidsbestemt mål kan f.eks. være
Langsigtet: "jeg vil veje 70 kg d. 1 juli 2014".
Kortsigtet: "jeg vil veje 90 kg d. 15. febraur 2014"
Kortsigtet: "jeg vil veje 85 kg d. 1. maj 2014"



E - Ejerskab!

Afslutningsvis kommer endnu en vigtig del af SMARTE mål tankegangen, nemlig at du skal have en følelse af ejerskab overfor dit mål. Motivationen for at gennemføre ændringer er altid størst hvis vi kan se en mening med det, og især også hvis vi selv har truffet beslutning og har lyst til at gennemføre ændringen.

- - - - - - - - - - - - - - -
 

Det blev et langt indlæg i dag, men det skal det jo være en gang imellem :)
Jeg håber at du nu føler dig rustet til at sætte dig nogle SMARTE og velovervejede mål, ellers så kontakt mig så er jeg klar med råd og vejledning.

Mit personlige mål for 2014 lyder sådan her:
Jeg vil gennemføre Copenhagen Marathon d. 18. maj 2014 på under 4 timer

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing