Jeg har en sød tand ..... Opskrifter

Puha... Den er så sikker som amen i kirken - hvis humøret ikke er i top, og kroppen er træt, så er sukker bare mine bedste ven! Og jeg har simpelthen fået det forkerte ben først ind i den her uge, og sammen med det ben kom sukkertrangen selvfølgelig med...

Heldigvis har jeg været i stand til at tænke rationelt midt i min ekstreme sugar-craving! Og ofte mødte tankegange som: "all or nothing" eller "med alt det jeg har spist indtil nu, kan det vist også være ligemeget om jeg tager et stykke mere" - har der simpelthen ikke været noget af!

Og bare lige for at få den aflivet:
Nej! Det kan ikke være ligemeget om du tager et stykke mere - Faktisk kan det betyde en stor forskel om du tager et stykke mere :-)

I stedet for at tage hovedet under armen, har jeg forsøgt mig med nogle forskellige sunde alternativer, og dem vil jeg selvfølgelig dele med jer! :-)


Fedtfattig frugtsalat:

Frugt i sig selv kan man vist ikke skælde ud for at være usunde! Vist nok er der fruktose - altså naturens svar på sukker - som gør at frugt tæller op i kalorieregnskabet, men nu var det jo også en SØD tand jeg havde, og som erstatning til slik så er det altså bare et hit!

Når det er sagt, så kan man jo ligeså godt vælge kaloriefattigt frugt hvis man har en stram kostplan. Her kan du se næringsværdien for nogle af den gængse frugter:

  Mængde (g) Protein (g) Kulhudrat (g) Fedt (g) Energi (kcal)
Appelsin 100 0,9 11,5 0,6 55,0
Banan 100 1,3 21,0 0,3 91,9
Fersken 100 1,0 10,7 0,4 50,4
Honningmelon 100 0,6 4,5 0,2 22,2
Jordbær 100 0,7 8,7 0,6 43,0
Kiwi 100 1,0 13,1 0,8 63,6
Pære 100 0,3 14,0 0,3 59,9
Æble 100 0,3 13,4 0,3 57,5

Men ja, tilbage til selve frugtsalaten, for det er jo også fløden og chokoladen der er medvirkende til at en frugtsalat bliver sød og lækker.
Og mit alternativ til flødeblandinger var denne simple mix:

Cheasy A38 med 0,1% fedt, stevia og vaniljesukker
Her kan også vælges en cheasy med smag (evt den med smag af vanilje, som for resten er DØ'lækker!)
Efter at have smagt denne simple mix til med stevia, hældte jeg det udover de udvalgte frugtstykker, og det smagte super lækkert!



På billedet kan du se to eksempler

I den med 80kcal er der følgende:
50g æble, 30g banan, 25g kiwi og 20 g cheasy A38 sødet med stevia og vanilje

I den med 165 kcal er der følgende:
50g æble, 30g banan, 25g kiwi, 15g blåbær, 15 g lys pålægschokolade og 20 g cheasy A38 sødet med stevia og vanilje.

Der er altså over dobbelt så mange kalorier i den til venstre, som altså primært skyldes chokoladen som med sine 15 g indeholder 78 kcal - og pr. 100 g indeholder 523.
Så med hensyn til chokoladen, så er det et lækkert bidrag, men jeg vil da anbefale dig at prøve uden, for jeg er overbevist om at frugten og den søde cheasy mix nok skal dæmpe din sukkertrang, og så sparer du altså en del på både fedt- og kaloriekontoen!

--------------------------
 
Kaloriereduceret chokoladekage
 
Men selvom frugt er lækkert, så er det altså ikke altid nok! Der er noget med konsistensen, og noget med det sure som frugtsmagen også indeholder, og derfor har jeg i dag forsøgt mig med en kaloriereduceret chokoladekage. :-))
 

 
Der er ikke noget tilsat sukker i kagen, som er sødet med stevia drys-let.
Det gode ved stevia er at du får alt det søde uden alle kalorierne! Til 100g sukker går ca 1/10 del stevia altså 10g stevia drys-let. I denne opskrift bruges 8g stevia, som indeholder 43,2 kcal - det svarer til 80g sukker, som indeholder 319,7 kcal. 
 
Altså har jeg i netop denne kage sparet 276,5 kcal ved at erstatte sukker med stevia!
 
OPSKRIFT:
Pisk 1 æg til det er luftigt
Tilsæt ca 8 g stevia og pisk grundigt
Tilsæt resterende ingredienser:
125 g kærnemælk
200 g banan
30 g chokoladeprotein 80 %
150 g hvedemel
1 spsk ren kakao
2 tsk bagepulver
1 tsk vanilje
50 g grofthakket chokolade
 
Kagen passer i en rugbrødsform, og skal bages i ovnen ved ca. 180' varmluft i ca. 20-25 min
 
 
Som i ovenstående eksempel i frugtsalaten, bliver kagen betydelig mere fedtreduceret uden chokolade, men altså.. En kage skal vel aldrig være 100 % hellig, og med ikke mere end 85 kcal pr. stykke (40g) så kan jeg i hvert fald godt unde mig selv lidt chokolade :-) 
I hvert fald en gang i mellem! ;-)
 


 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing