Slip uden om "dårlige" måltider!

Jeg har et indtryk af at de fleste, ligesom jeg selv, kunne ønske at der var flere timer i døgnet! Der skal passes skole eller job, fritidsinteresser, børn, indkøb, tøjvask, rengøring, madlavning, børns interesser, transport, møder, træning og mange andre ting - og derudover skal tv, mobil, omgivelserne, egne behov mv. jo også passes og plejes!

Der er ikke noget at sige til at vi er et travlt folkefærd!

Faktisk er det jo næsten en umulighed, at dedikere sig selv 100% til alle de ting der kommer op i løbet af dagen, og derfor er vi nødt til at prioritere. Desværre er det så sådan, at det der ofte nedprioriteres er:

Jeg har ikke tid til at lave god mad
Jeg har ikke tid til at træne
Jeg har ikke tid til at tage cyklen på arbejde
Og ofte er tidsmangel også en reel undskyldning, men det er som oftest (efter min overbevisning) et spørgsmål om planlægning, prioriteter og målsætning.

I dag vil jeg derfor fokusere på, hvorledes du med 5 gode råd, kan komme uden om, "jeg har ikke tid til at lave god mad!"-problematikken



- - - - - - - - - -

Jeg er overbevist om, at de færreste har et reelt ønske om at spise usundt! (Håber i hvert fald at dette er tilfældet :) ... ) Men alligevel er der mange der ofte spiser junk food, spiser på restauranter, spiser ubalancerede måltider med alt for høj energitæthed, spiser det samme mad altid, eller som generelt ikke får tilstrækkelig udbytte af deres måltider, i form af begrænset indtag af gode næringsstoffer.

1) Søg inspiration!
Det er min erfaring, at mange har en forventning om at sundt mad smager kedeligt, skal være grønt og indeholde iceberg salat, eller at det skal være såkaldt "kanin-føde". Denne misforståede opfattelse kan i mine øjne føre til to ting: 1) At man vælger at lade være med at indlede en sund livsstil, eller 2) at man laver meget ensformige salat-måltider - hvilket hurtigt bliver kedeligt - og man vælger derfor at lade være med at fortsætte en sund livsstil!

Derfor er mit første råd da også: Søg inspiration!

Der er tusindvis af muligheder for sund og varieret mad, som smager ovenud fantastisk, og som absolut ikke behøver at bestå af stenhårde gulerødder og knasende icebergsalat! Så kom ud og lad dig inspirere til sunde alternativer på blogs, i blade, i kogebøger eller online.

 
2) Lav en madplan!
Det er onsdag aften, du har været på job til kl. 16, du har netop hentet de små børn! Du kommer hjem og finder ud af at den ældste har været alene hjemme og rodet hele huset til, så nu skal du rydde op. Den yngste har tisset i bukserne i børnehaven, så tøjvasken kan du også ligeså godt klare. Og når du nu er i gang, kan du lige så godt støvsuge, for din hund har da også fældet en del. For resten er der ikke nogen der har luftet hunden, så du må hellere lige diskutere med børnene om, hvem der skal stå for det! Det ender med at være dig, for børnene skal jo også lave lektier, inden de skal til fodbold og gymnastik. Da du kommer hjem med hunden er kl. 18, ork, det er allerede mørkt udenfor. Du kigger i køleskabet for at blive inspireret til hvad der skal laves til aftensmad. Hmm.. Næsten tomt - du laver en knorr lasagne.... Oksekød og spaghetti - BUM!  

Tiden flyver afsted, og uden struktur er det vanskeligt at følge med og have indflydelse!

En god ting af have fuld indflydelse på er, hvad du får at spise i løbet af ugen. Det er god gammel skik at sige: Du er hvad du spiser! Og tanken (medmindre man er meget bogstavelig) er altså ikke helt skør at have in mente!



En god måde at sikre sig selv et varieret indtag af gode næringsstoffer, er at lave en velovervejet madplan for hele ugen! Med nogle gode, sunde og gerne nye opskrifter hver uge, er du nemlig allerede godt i gang med den sunde livsstil. Og med en madplan, ved du altid hvad der skal laves når du kommer hjem fra arbejdet, hvilket udover at være en garanti for et velovervejet måltid, også i sig selv er ganske befriende!

En god ide er at aftale med sig selv, at man en fast dag i ugen, eksempelvis om søndagen, bruger en halv times tid på, at udvælge nogle gode retter med forskellige fødevarer til den kommende uge.
Og så husk at skrive den ned, evt. gem den og opskrifterne, så du kan hive dem frem igen hvis det var en succes :-)

3) Handl stort ind til hele ugen!
Hvis du alligevel har en plan for hele ugen, kan du med fordel handle stort ind til hele ugen! Igen kan det være en god ide at aftale en fast dag med sig selv, hvor hele ugens indkøb klares, evt. samme dag som du laver madplan og indkøbsliste.

Ved at handle stort ind kan du opnå flere gevinster: 1) Du sparer tid, 2) du har altid det du skal bruge i køleskabet/fryseren 3) du undgår impuls- og ekstra indkøb 4) du sparer penge ... Og 5) der er sikkert maange flere gode grunde til at handle stort ind! :-D

4) Køb sunde madvarer!
Jeg vil lade billedet tale for sig selv i denne :-)


5) Lav en nødplan!
God mad kræver selvfølgelig længere tid end det tager at ringe til pizza-manden. Men i stedet for at gribe knoglen, og bestille noget mad du højst sandsynligt vil fortryde, så sørg for at være på forkant med tidspres, dårlige dage, manglende overskud eller lignende, og hav en nødplan!

En god nødplan kan være, at du på en god dag, har sørget for at fryse en sund suppe, lasagne, tærte, gratin eller andet ned, så du derved får din egen lille fast-food-restaurant!

En anden løsning kunne være altid at have fryseren fyldt op med grøntsager og kød, så du altid har ingredienser til en wok-ret, et stykke kød med grønt, en gryderet eller lignende ikke-tidskrævende-retter :-)

- - - - - - - - - -

Jeg håber du har fået nogle gode værktøjer til at undgå "dårlige" måltider!
Og hvis du selv har nogle gode erfaringer elle råd du vil dele med os andre, tager vi helt klart alle sammen imod med kyshånd! :-)


Husk at du kan følge med på min facebook-side: Lykke - kost & motion
Og på min instagram: SandraMaLykke


Venlig hilsen
Sandra Lykke

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Så mange måltider skal du spise om dagen ...

2 skønne salater med spidskål

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing