Det indre "vejr" - Husk vejr-rapporten

Der er mange jeg kender, som har den indstilling at nytårsforsætter og nytårsaften er noget opreklameret fis! Og aldrig før har jeg set så mange vines og billeder med teksten "almost time for that new year - new me bullshit" og lignende budskaber. Og fred være med det, jeg er bare ikke enig :-)

Selveste nytårsaften, med al dens druk og hvad der ellers følger (eks. tømmermænd), kan jeg efterhånden godt undvære, i takt med at mine prioriteter er blevet lidt anderledes, men selve tanken bag nytårsforsætter, den er da helt kanon!

Jeg ved ikke om du kender det fra din egen hverdag, men jeg har i hvert fald tit oplevet den der følelse af at være i konstant kapløb med tiden. Med ringe mulighed for at føle situationen og sig selv, kører det hele nærmest bare pr. automatik; jeg står op, jeg spiser, jeg tager i skole, jeg kører hjem, jeg spiser, jeg arbejder, jeg træner, jeg spiser, jeg laver lektier, jeg går i seng...... Og når jeg vågner dagen efter, så trykker jeg lige på repeat..
Og hvis man så endelig har en pause, så bliver den ofte fyldt ud med alle mulige "vigtige" ting, som f.eks. tv, iphone, middagslur, computer el. lign. Det er da klart at man i mellem alt ræset, føler at det man har mest brug for, er en time på sofaen foran tv'et. For det er jo her man slapper af.......?! Eller hvad????

Egentlig så tror jeg da mere at kroppen og sindet har brug for noget andet. eksempelvis en dyb indånding, et par sekunder eller minutter med lukkede øjne og uden larm, og hvad med en lille "vejr"-rapport, hvor man rigtig får mærket efter hvordan kroppen har det.

Men selvom det, i hvert fald i mine øre, lyder rigtig fornuftigt, så er det jo sjældent at det er det, der egentlig sker. Og det er så her det gode ved nytår kommer ind. Det er ligesom her vi fysisk afslutter det forgangne år, og hvis DET ikke giver anledning til refleksion, så ved jeg simpelthen ikke hvad der gør. Jeg har i år, som jeg skrev i et tidligere indlæg, lavet en liste med oplevelser fra 2013 og mål for 2014. Det gjorde jeg sammen med min lillesøster på 12 år, et par dage inden nytår, og snart skal jeg lave en liste med min mor også.

Jeg mener at alle bør have et mål, og personligt føler jeg at et liv uden mål er et liv uden retning. Og uden retning, hvor er man så på vej hen?
Så hvis du har ikke fået reflekteret over året der gik, eller bare sat dig ned et par minutter og gjort status over hvordan du har det, så kommer her endnu en lille formaning om at det er en god ide!

Et af mine mål for det nye år er at blive bedre til at stoppe op og foretage en "vejr"-rapport i hvert fald en gang om dagen. Bare lige et par minutter hvor man hverken har musik, tv, iphone eller andet der forstyrrer. Kun mig selv og mit indre vejr.


Og så vil jeg lige sige at jeg i dag var ude at løbe en tur, i tråd med mit mål om at løbe et maraton. Jeg løb 14,38 med dejlig overskud og riiimelig gode ben. Det var en rigtig god oplevelse! Og hvis der er noget der gør at mit indre vejr er godt, så er det når jeg nærmer mig mine mål! :D


Håber snart du får taget de første skridt mod dine mål også! 

Vi ses
Instagram: SandraMaLykke

Kommentarer

  1. nytår kan være en god anledning til at sætte mål. Grunden til at jeg ikke går ind for nytårsfortsæt er, at jeg ikke synes, at man skal vente til en bestemt dag med at starte. Lyt til indskydelserne når de er der - og så gør det.
    "Refleksion af året der er gået" går vidst ikke rigtig i kategorien "nytårsfortsæt" i klassisk forstand. Men helt sikkert en god idé at stoppe op og se tilbage - bortset fra at een gang om året er for lidt efter min mening. Man glemmer alle de små ting. jeg kan godt lide at tage en status når der sker noget der gør mig glad - det er en kanon følelse at fange øjeblikket og være klar over, at man lige nu gør det man har aller mest lyst til :-) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej anonym :-)

      Jeg er helt enig i hvad du siger!
      Jeg er bare liiidt teenage-forelsket i tankerne om at man på en meget bogstavelig måde får lov at starte fra dag 1 d. 1. januar :-) ... Derfor opslaget :DD

      Men netop i tråd med det du siger, er et af mine "nytårsforsæt" jo også:
      "..... at blive bedre til at stoppe op og foretage en "vejr"-rapport i hvert fald en gang om dagen. Bare lige et par minutter hvor man hverken har musik, tv, iphone eller andet der forstyrrer. Kun mig selv og mit indre vejr..."

      For ellers ja, så glemmer man nemlig alle de små ting som du siger.. :-)

      Mange tak for kommentaren! :D

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing