Styrketræning eller cardio? - kort fortalt

Efter et par år i branchen som holdinstruktør, og efter at have været en pige, med pige veninder i endnu flere år, er det efterhånden blevet mig bekendt at mange piger ikke styrketræner. Jovist er der nogen der deltager på hold som stram og bodyfit/bodybump, men det er de færreste der løfter vægte svarende til tung styrketræning.

Hvorfor det er sådan ved jeg ikke... Mine anelser fortæller mig at 1) mange er bange for at få store maskuline muskler, 2) andre synes at styrketræning ganske enkelt er kedeligt 3) og så er der jo vel også dem der primært træner for at tabe sig - og derfor fejlagtigt tror at den eneste vej frem er cardiotræning som løb, cykling eller lign.

Og ja :D Jeg skrev fejlagtigt!

Men.. first Things first.

1) Kvinder og maskuline muskler?
Et meget vigtigt stof for muskelopbygning er testosteron, som er det mandlige kønshormon.  Testosteron danner vi kvinder ikke særlig meget af, og netop dette er medvirkende til at det er meget vanskeligt for kvinder at opbygge muskelmasse på samme måde og form som mænd. Derudover er det også det der er medvirkende til at vi har en anderledes fedtfordeling end mand, og at vi ikke er lige så behårede! Win!! :D
Jeg så en meget sigende tekst på Instagram:
"Lifting heavy makes womens huge - wrong! Cupcakes makes women huge"

Så, dont be afraid to lift heavy. ;-D

2) Styrketræning er kedeligt
Tja, hvordan argumenterer man mod det... Det gælder jo for træning som det gælder for alt andet; smag og behag.

Jeg må dog sige, at jeg tidligere selv har været blandt dem, der tænkte at styrketræning var intetsigende og røvkedeligt. Men jeg har senere indset, at det måske kun var kedeligt, fordi jeg ikke kunne se formålet med det jeg lavede og fordi jeg måske egentlig heller ikke helt vidste hvad jeg lavede.
Jeg har personligt opnået en stor interesse for styrketræning efter jeg har fået mere viden om hvorfor styrketræning er vigtigt, sjovt og udfordrende, men især også efter at have set og oplevet den store virkning det har på kroppen - både når det kommer til mestring af dagligdagsopgaver men selvfølgelig også rent æstetisk.

3) Jamen jeg er jo nødt til at løbe for at tabe mig! Naaaaaah, det er ikke helt rigtigt.
Alle har et hvilestofskifte, som (forsimplet) er den forbrænding der foregår når du ikke er i gang med en fysisk aktivitet. Selvom du ikke er fysisk aktiv forbrænder dine muskler også energi, og her gælder der en ganske simpel regel:
En lille muskel kræver en vis mængde energi - en større muskel kræver en større mængde energi.
Det vil altså kort fortalt sige at du kan øge din forbrænding ved at øge din muskelmasse!

Man kan meget forsimplet stille cardio og styrketræning op for hinanden på følgende måde:
Ved cardiotræning, lad os sige 30 min kontinuerligt løb, kan du måske forbrænde omkring 4-500 kcal incl. en forholdsvis lille efterforbrænding pga. jævn puls. Men efter det, så er der altså lukket og slukket for forbrændingen, og du "vender tilbage til dit hvilestofskifte".

Ved styrketræning, går du ind og foretager en muskelnedbrydning, som kroppen bruger energi på at genoprette i flere timer efter endt træning. Faktisk er det vist at din forbrænding kan være øget op til 32 timer efter et tungt styrketræningspas. Og derudover øger du på sigt din muskelmasse, som derved har en direkte indvirkning på dit hvilestofskifte, og derfor medfører en konstant øget forbrænding i forhold til dit udgangspunkt.

Sååå.......
Med ovenstående vil jeg ikke sige at man ikke skal dyrke cardio! - Jeg er selv stor fan af løb og spinning, og der er ingen tvivl om at du opnår et vægttab med netop dette, da du over den periode du er aktiv forbrænder et stort antal kalorier.

Meeen.......
Med ovenstående vil jeg dog stærkt opfordre flere kvinder til at udfordre sig selv med flere kilo på vægtstangen. Hvis ikke ude i centeret, så inde i holdsalen. Der er mange fordele at hente ved at træne styrketræning, men for at opnå disse fordele, er det vigtigt at vi kommer ind og får overrevet vores muskelfibre, så de efterfølgende kan bygge sig stærkere.

Min subjektive holdning til træning er, at det optimale træningsprogram indeholder alt det gode fra begge verdener! :-)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing