Hov - det var vist ikke en del af planen!

Uge nr 2. på kostplan er snart ovre, og jeg må nok sige der er opstået et par forhindringer hen af vejen, og især denne uge har været lige så ustruktureret som hvis der slet ikke havde været nogen plan! 

Men behøver det at være så svært at være på kostplan? Og er det overhovedet svært at være på kostplan?

Når man skal vejlede andre personer i kost og træning, synes jeg det er vigtigt at man har mærket tingene på egen krop. Det er da bl.a. også derfor det er vigtigt for mig at prøve at følge en kostplan, og gøre mig nogle erfaringer om hvad der er svært og hvad man kan gøre for at komme bedst mulig igennem det.

Men som det ser ud lige nu, så kører mine to kunder med klatten, og jeg kæmper med næb og kløer for at holde mig på nogenlunde rette vej - og det går ikke ret godt!


Tid til at komme tilbage på sporet!
I dag har jeg så fået nok af at nøjes med en halvhjertet indsats - det får jeg simpelthen ikke noget ud af hverken fysisk eller på erfarings-kontoen, og hvis jeg ikke kan vejlede mig selv, hvordan skal jeg så kunne vejlede andre.

Jeg er kommet frem til at for at finde en løsning på hvordan jeg skal komme tilbage på sporet, må jeg først finde ud af hvorfor jeg ikke er på sporet. Derfor har jeg stillet mig selv to konkrete spørgsmål:

1) I hvilke specifikke situationer spiser du ikke i henhold til kostplanen?

2) I hvilke specifikke følelsesmæssige tilstande spiser du ikke i henhold til kostplanen?

Og så har jeg forsøgt at svare:

1) Specifikke situationer:
  • Hvis jeg ikke har fået handlet ind
  • Hvis jeg bliver inviteret hjem til familie, veninder el. lign.
  • Hvis jeg kommer hjem og er sulten efter træning el. lign.
  • Hvis jeg ikke har lyst til det der står på planen
  • Hvis jeg skal skynde mig videre
2) Specifikke følelser:
  • Hvis jeg er stresset
  • Hvis jeg er træt
  • Hvis jeg er uoplagt
  • Hvis jeg generelt er i lidt dårlig humør
Ja, det lugter lidt af dårlige undskyldninger, men det gør dem ikke mindre virkelige :-)

Planlæg en plan
Det er svært (umuligt) at planlægge sine følelser, men følelser kommer jo ofte som et resultat af et eller andet fysisk, som for eksempel manglende søvn, for mange opgaver eller uafsluttede ting der hænger over hovedet. Og lige netop de tre ting har fyldt meget for mig de sidste mange uger, og jeg er ikke i tvivl om, at det er medvirkende til at øge antallet af situationer hvor jeg ikke spiser i henhold til planen.

Heldigvis har jeg ferie fra skole næste uge, og jeg vil derfor arbejde med at få styr på mange af de uafsluttede opgaver jeg har hængende over hovedet, og derudover vil jeg forberede mig bedre på ugen der kommer.

Helt konkret vil jeg:
  • Få styr på uafsluttede opgaver
  • Handle ind til hele ugen på en gang
  • Forberede mine mellemmåltider i poser og madkasser
  • Være forudseende, så jeg har klargjort mad hvis jeg ved at jeg skal hurtigt videre
  • Sørge for at få en god og ca. 7-8 timer lang nattesøvn
  • Foreslå at hjælpe med at lave sund mad når jeg er ude ved mine veninder, eller selv stå for en sund dessert eller lignende
  • Undgå at tage for mange opgaver på mig
Og jeg glæder mig - for hvem vil ikke gerne have overskud frem for at være stresset, være frisk i stedet for at være træt, være veloplagt og ikke uoplagt og så generelt bare være i godt humør?

Jeg vil!! :D



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing